Robienie tortów, to Twoja pasja i pragniesz przekuć ją w dochodowy słodki biznes? Warto się do tego odpowiednio przygotować, aby uniknąć w przyszłości „gaszenia pożarów”. Zanim jeszcze udasz się do urzędu skarbowego po wpis do CEiDG, zadbaj o kilka elementów, które otworzą drogę do nowej przygody.

Wiemy jak ciężko jest zacząć, kiedy jest tyle do zrobienia. Polecamy kierować się powszechnymi maksymami w biznesie:
– Jak zacząć? Najlepiej od początku.
– Jak zjeść słonia? Po kawałku.
– Za 80% efektów odpowiada 20% przyczyn (zasada Pareta).

Wystarczy już teorii, oto 10 kluczowych kroków, aby nasz słodki biznes przynosił dochody.

1. Szkolenie z zakresu: higiena żywności

Robienie tortów i innych wyrobów cukierniczych, to zajęcie wymagające szczególnych warunków i staranności. Warto na samym początku nabyć odpowiednią wiedzę, aby uchronić się przed bezlitosnym sanepidem i jednocześnie zachować dobrą reputację naszej firmy. Poszukaj w swojej okolicy szkoleń z tego zakresu.

Jest to inwestycja, która niesie za sobą wartość dodaną.

2. Ucz się i nabywaj nowych umiejętności

Każdego dnia trenuj i nabieraj nowych umiejętności, nawet samoukom przyda się doświadczenie osób, które już przetarły szlaki. Nie odkrywaj Ameryki od nowa, skorzystaj z wielu ciekawych szkoleń online, blogów lub porad.

Nie musisz od razu inwestować góry pieniędzy na szkolenia. Prawdziwą kopalnią darmowej wiedzy są kanały na YouTube, prowadzone przez prawdziwych pasjonatów. Zdecydowanie w tej materii przodują zagraniczni youtuberzy, polecamy wyszukiwać takie frazy jak:
– dekorowanie tortów,
– cake decorating.

Najlepszymi recenzentami Twoich wypieków będą w pierwszej kolejności Twoja rodzina i znajomi. Pomogą Ci oni zaistnieć w Twojej społeczności lokalnej jako ekspert od robienia tortów ;). Pamiętaj, aby każdy efekt udokumentować i puścić w lokalny świat!

Słodki biznes

3. Wybierz niszę na której chcesz się skupić - wyróżnij się

Modele biznesowe typu „mydło i powidło” odchodzą w zapomnienie i są w zasięgu wyłącznie gigantów. Pozorna słabość, może okazać się Twoją przewagą konkurencyjną. Skup się na jednym rodzaju wyrobów cukierniczych, mogą to być muffiny i cupcake, torty urodzinowe, torty na specjalne okazje firmowe, torty weselne lub zupełnie coś innego.

Wybór niszy pozwoli łatwiej zidentyfikować Twoją markę i ugruntować jej pozycję, zastanów się w jaki sposób Twój słodki biznes wyróżnia się na tle innych. Przykładem takiej niszy mogą być wyjątkowe torty złożone wyłącznie z babeczek 🙂

Wyróżnij się

4. Przeprowadź badanie lokalnego rynku

W terminologii biznesowej zjawisko to opisywane jest jako benchmarketing, czyli obserwacja konkurencji z poziomu „ławki” 🙂 Zrób sobie listę punktów cukierniczych, które według Ciebie są godne uwagi, a następnie udaj się w podróż po lokalnym rynku cukierniczym. Zapoznaj się z poziomem cen, jakością wyrobów i estetyką. Przy tym, jest to jedyna i niepowtarzalna okazja, aby zjeść całą górę tortów bez wyrzutów sumienia – przecież to wszystko jest dla dobra biznesu 😉

Polecamy też wcielić się w rolę „tajemniczego klienta” i porozsyłać maile oraz wykonać telefony z zapytaniem o ceny i warunki współpracy. Będzie to dla Ciebie bardzo cenna kopalnia wiedzy.

Benchmarketing

5. Dobry słodki biznes opiera się na kilku sprawdzonych przepisach

Jakość a nie ilość – kieruj się tą zasadą. Pamiętaj, że to Ty jesteś ekspertem i Twoi klienci będą oczekiwali od Ciebie porady i rekomendacji. Stwórz kilka wystrzałowych kompozycji smakowych, które nigdy nie zawodzą. Każdy z nas miewa chwile geniuszu i odkrywa coś wyjątkowego. Wykorzystaj to,a  zminimalizujesz ryzyko niezadowolenia klienta i jednocześnie zaoszczędzisz dużo czasu. Standaryzuj i twórz procedury – jest to dobra metoda wyjściowa do osiągania efektu skali.

Jeżeli chcesz, aby klient miał większy wybór, to możesz w łatwy sposób stworzyć taką „iluzję” – w standardzie Twojej oferty mogą być np. biszkopty dietetyczne, bezglutenowe itp.

Sprawdzone przepisy

6. Przygotuj się na nadgodziny

Dobre przygotowanie merytoryczne i niezawodny plan nie uchronią nas od wzmożonego wysiłku w początkowej fazie prowadzenia biznesu. Przygotuj się na bardzo intensywną pracę w trakcie pozyskiwania pierwszych zleceń. Tutaj wszystko musi być perfekcyjne, aby efekty Twojej pracy rozeszły się pocztą pantoflową.

Pocieszający jest fakt, że każdy z przedsiębiorców uznaje ten okres jako najbardziej twórczy i produktywny.

7. Nawiąż współpracę z biurem księgowym

Tutaj nie ma nawet pola do dyskusji, potrzebujesz księgowego, aby skupić się wyłącznie na Twoim biznesie. Na rynku znajdziesz rozwiązania do prowadzenia księgowości w sposób samodzielny, ale osobiście odradzam te metodę. Polska, to kraj w którym przepisy zmieniają się z dnia na dzień. Dobrego księgowego na start znajdziesz za kwotę mniejszą niż 100 zł miesięcznie. Ominiesz dzięki temu kontrole skarbowe w siedzibie Twojej firmy, a wszelkie sprawy z Urzędem Skarbowym będą załatwiane przez księgowego, który będzie miał Twoje pełnomocnictwo.

Polecamy też skorzystać z pomocy księgowego w trakcie otwierania działalności gospodarczej, aby dobrał dla Ciebie najbardziej optymalne rozwiązanie.

8. Zbuduj własną stronę internetową

Posiadanie własnej strony www z unikalną domeną .PL, to nie tylko prestiż, ale i podniesienie wiarygodności. Jeżeli nie masz wiedzy oraz wsparcia w tym zakresie, to polecamy gotowe kreatory stron jak WIX.COM, gdzie znajdziemy już gotowe szablony.

Jeżeli chcesz podejść do tematu bardziej rozwojowo, to dobrym rozwiązaniem jest stworzenie strony WWW opartej na najpopularniejszym systemie WordPress, do którego również można dobrać tysiące darmowych szablonów o tematyce cukierniczej. A w jeszcze dalszej przyszłości, rozbudować stronę o moduł sprzedażowy WooCommerce 🙂

Jako, że WordPress jest absolutnym liderem popularności, znalezienie specjalistów, którzy pomogą Ci stworzyć stronę jest bajecznie proste.

Znajdziesz ich na:
– Grupie facebook WordPress Polska,
– Portalach typu Oferia.pl, Freelancer.pl itp.

9. Korzystaj z mediów społecznościowych przy budowaniu marki

Wprowadzenie hashtagów przez najpopularniejsze portale jak Facebook, Twitter czy Instagram dają nam nowe i nieograniczone możliwości promocji oraz budowania rozpoznawalności marki. Załóż konta na wymienionych wyżej portalach, dokumentuj efekty wszystkich Twoich wypieków w formie tortów, ciast, muffinek i umieszczaj ich zdjęcia z odpowiednio dobranym hashtagiem!

Dowiedz się więcej wpisując frazę w Google: jak uzywać hashtagów.

Facebook jest też podstawowym narzędziem promującym Twój biznes pośród Twoich znajomych i znajomych znajomych 🙂

10. Znajdź sprawdzonych dostawców składników, dekoracji i opakowań cukierniczych

Podczas robienia tortów bardzo często zdarzać się będą sytuacje i atrakcyjne zamówienia „na wczoraj”, dlatego musisz zadbać o nawiązanie współpracy z dostawcami, którzy są tak samo dynamiczni, jak słodki biznes. Bez składników nie zaczniesz nawet pracy, bez dekoracji na ciasta i torty nie nadasz im niepowtarzalnego charakteru, a bez pudełek cukierniczych nie przetransportujesz bezpiecznie gotowych wyrobów.

Wypróbuj kilku różnych dostawców i wybierz tych najszybszych i najskuteczniejszych.

Ze swojej strony możemy zaproponować Ci przeczytanie dodatkowo naszego poradnika, który pomoże Ci wybrać odpowiednie pudełka na torty:
Jakie pudełka na ciasto wybrać? 6 praktycznych wskazówek